Evaluarea logopedică este primul demers întreprins în beneficiul copilului sau adultului care întâmpină întârzieri în dezvoltarea și apariția limbajului, are dificultăți în exprimarea și pronunța clară a diferitelor categorii de sunete (dislalie), dar și în citirea și decodificarea unui mesaj scris (dislexie) sau scrierea acestuia (disgrafie).
Evaluarea logopedica vizează formarea unei imagini de ansamblu asupra dezvoltării inițiale a copilului, a mediului în care acesta trăiește (familial, social, economic, școlar), prin consemnarea unei anamneze. De asemenea, sunt urmărite principalele momente cheie din dezvoltarea psihofiziologică a copiilor care indică trecerea prin etapele de apariție ale limbajului (gânguritul, lalațiunea, imitatea intonației vocii, imitarea silabelor, a cuvintelor, masterarea primului cuvânt cu sens ș.a.m.d.). Vor fi evaluare inclusiv abilitățile de bază ale copilului, cunostințele sale achiziționate până atunci, modul de orientare allopsihica si nivelul conștiinței de sine, dar și principalele acuze somatice sau psihice, cu impact asupra armonizării personale.